BKK: Boligalarmsatsningen til Bergen-selskapet

Informasjon til tidligere alarmkunder av BKK og andre interesserte.

Om BKKs boligalarmtilbud

bkk logo

Bergenhalvøens Kommunale Kraftselskap AS (Org.nr. 880 309 102) er kanskje mest kjent som en strømleverandør, men akkurat som Hafslund gjorde med sitt Hafslund Sikkerhet, har BKK også prøvd å ta markedsandeler i boligalarmmarkedet.

Lansering av BKK boligalarm

BKK entret boligalarmmarkedet i 2004 med den strategien å i enda større grad bli en totalleverandør av boligrelaterte tjenester til sine kunder, som fra før av hadde tilbud om ikke bare strøm, men også bredbånd, kabel-tv, bredbåndstelefoni, varmepumper og fjernvarme til sine kunder.

«Over 100 års erfaring med vakt og beredskap på strømnettet har skapt en kultur som er skreddersydd for satsning på boligalarm» lød lanseringsbudskapet.

Alarmpakke og prising

Boligalarmtilbudet kom som to separate tilbud: Et «totalabonnement» som innebar tilknytning til vektertjeneste og avtale med det lokale brannvesenet, og et «varslingsabonnement» der man rett og slett fikk en telefon om alarmen gikk.

Videre var det mulig å velge kun innbruddsalarm, kun brannalarm, eller en kombialarm. Alle pakkene var ganske beskjedne hva gjaldt utstyr med dagens standard:

Brannalarm / Innbruddsalarm:
Innhold: 2 optiske røykdetektorer / 2 bevegelsesdetektorer
Pris ved Totalabonnement: 299 kr/måned
Pris ved Varslingsabonnement: 199 kr/måned
Installasjonskostnad: 1.490,-

Kombialarm:
Innhold: 1 optisk røykdetektor og 2 bevegelsesdetektorer
Pris ved Totalabonnement: 309 kr/måned
Pris ved Varslingsabonnement: 209 kr/måned
Installasjonskostnad: 1.990,-

Tilleggskomponenter kostet 10 kroner ekstra per måned, og det tilkom også 19 kroner per måned ved tilknytning til GSM-sender. De fleste kundene valgte en kombialarmen, da dette ble gitt som et rabattert tilbud. Alarmene var produsert av General Electric.

Markedsmottagelse og oppkjøp

Gjennom sin sterke posisjon i Bergensregionen fikk BKK raskt en betydelig andel av de lokale boligalarmkundene. Spesielt vellykket var en kampanje fra juni 2007 der det ble gitt halv pris på abonnement i seks måneder og 500 kroner avslag på installasjonen om denne ble bestilt på internett.

Imidlertid viste det seg vanskelig å få nok skala på virksomheten, og BKK maktet ikke få noe særlig med alarmkunder utenfor sitt kjerneområde. Selv med avslaget var installasjonsprisen på rundt 1000 kroner, og dette gjorde det vanskelig å konkurrere med selskap som Sector Alarm og Hafslund Sikkerhet, som tilbød installasjon til kun 1 krone. Nasjonalt sett forble de en relativt liten aktør.

I juli 2012 solgte BKK hele sin boligalarmportefølje til Sector Alarm. Ledelsen uttalte at det ikke var «naturlig for BKK å satse videre på boligalarm i et marked som nå er i ferd med å konsolideres av de store nasjonale aktørene».