Atlo AS ble stiftet i 2020 og er fortsatt en ung aktør i markedet for boligalarmer. Fokuset deres har vært på løsninger som er digitaliserte og kompatible med smarthus. Samtidig har kunden stor valgfrihet over produkter som kan kombineres.
Kunder hos Atlo kjøper alarmutstyret, slik at kundene har det til odel og eie. Andre alarmselskaper tilbyr ofte leie. På denne måten har Atlo muligheten til å ha konkurransedyktige priser.
Alarmene er FG-godkjente. Atlo har utviklet en egen applikasjon slik at kunden kan ha digital oversikt. De har også digitalisert måten de responderer i situasjoner der alarmen utløses. Fremfor at en vekter blir tilkalt, varsles kunden på telefon og i applikasjonen før en snakker med alarmsentralen. Sammen med sentralen blir det gjort en vurdering før eventuelle nødetater blir tilkalt.
Gründerhistorien til Atlo
Selskapet ble startet av Henrik Glittenberg og Oliver Badawy da de fortsatt gikk på videregående skole. Ideen ble til etter et middagsselskap der det ble uttrykt misnøye rundt alarmbransjen. Glittenberg benyttet muligheten til å sparre med kompisen Badawy, til tross for at han egentlig ikke ville være med på gründerreisen. Før han visste ordet av det, var han overbevist og ble partner i Atlo.
Duoen fra Bergen startet med egne midler og tilskudd fra Innovasjon Norge i etableringsfasen. Ideen bidro også til at de vant en konkurranse i regi av Gründer Academy, som bidro godt på veien mot lansering av produktet.
Senere fikk duoen støtte fra investorer fra Askeladden & Co, som blant annet eier den private legetjenesten Dr. Dropin og massasjekonseptet Squeeze.